Έρευνα και Μέθοδοι στις Κοινωνικές Επιστήμες

Κωδικός μαθήματος
1060Υ
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Α
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

ΦΑΚΙΟΛΑΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ

Περιγραφή μαθήματος

Το μάθημα εισάγει τους/ις πρωτοετείς φοιτητές/τριες στην επιστημονική έρευνα και συγγραφή. Αφορά τη χαρτογράφηση των διαφορετικών τρόπων με τους οποίους μπορεί να οργανωθεί και να διεξαχθεί η έρευνα και η παραγωγή της γνώσης στις κοινωνικές επιστήμες. Παράλληλα, συζητά ορισμένες κρίσιμες πτυχές της φιλοσοφίας των κοινωνικών επιστημών. Η έμφαση δίνεται στην καλλιέργεια επιστημονικής αντίληψης και την απόκτηση δεξιοτήτων εκπόνησης επιστημονικών εργασιών. Οι φοιτητές/τριες μυούνται στα στάδια έρευνας και συγγραφής μιας πρότασης/σχεδίου πρότασης εργασίας: μελέτη βιβλιογραφίας, διαμόρφωση πλαισίου ανάλυσης, συλλογή στοιχείων και δεδομένων, ανάπτυξη επιχειρηματολογίας, έλεγχος υποθέσεων και συμπεράσματα. Υπό το πρίσμα αυτό, η γενικότερη προβληματική και ο (ανά)στοχασμός της διδασκαλίας εστιάζουν στο ερώτημα, αφενός, κατά πόσο οι κοινωνικοποιημένες ανθρώπινες σχέσεις και τα κοινωνικά φαινόμενα έχουν αντικειμενική υπόσταση και, αφετέρου, εάν και πώς η επιστημονική διαδικασία μπορεί να αποκτήσει αντικειμενική γνώση αυτών των σχέσεων και φαινομένων.

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/ριες θα αποκτήσουν το απαραίτητο μεθοδολογικό υπόβαθρο και, κατ’ επέκταση, την επιστημονική ικανότητα ώστε, με την εξέλιξη των σπουδών τους και τη συνακόλουθη ερευνητική ωρίμανσή τους, να είναι σε θέση να διερευνούν, να αναλύουν και να συγγράφουν αυτόνομα τη γνώση των ερωτημάτων και των προβλημάτων που τους απασχολούν στον ευρύτερο χώρο της Πολιτικής Επιστήμης και των Διεθνών Σχέσεων. 

Προς την κατεύθυνση αυτή, οι φοιτητές/τριες καλούνται να καταγράφουν τη γνώση αυτή, εκτός από την παρακολούθηση των διαλέξεων και τη μελέτη των αναρτημένων προφορικών παρουσιάσεων του διδάσκοντα υπό τη μορφή (Power Point), μέσω της διερεύνησης της αντίστοιχης ύλης τόσο του συνόλου των υποχρεωτικών εγχειριδίων όσο και των πηγών της προτεινόμενης βιβλιογραφίας. Με τον τρόπο αυτό το μαθησιακό αποτέλεσμα που επιδιώκεται είναι να μάθουν οι φοιτητές/τριες, που σημειώνεται διανύουν το πρώτο εξάμηνο φοίτησης σε επίπεδο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, πώς να αναζητούν, να επιλέγουν και να συγκεντρώνουν μόνοι τους τη γνώση αναπτύσσοντας δεξιότητες αυτοδύναμης έρευνας.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

Οι φοιτητές/τριες καλούνται να εξοικειωθούν με τις αναλυτικές κατηγορίες, τις θεωρητικές αναζητήσεις και τα μεθοδολογικά εργαλεία της έρευνας των κοινωνικών επιστημών, όπως και να εξασκηθούν στην εκπόνηση επιστημονικών εργασιών. Απ’ αυτήν την άποψη, το μάθημα προάγει τον αυτόνομο σχεδιασμό έρευνας και την κριτική αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων με τη χρήση κατάλληλων τεχνολογικών εφαρμογών πληροφορίας και ενημέρωσης. Παράλληλα, παρέχει τη δυνατότητα της ανάπτυξης ελεύθερης σκέψης και της δημιουργικής γονιμοποίησης νέων ερευνητικών ιδεών.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σ’ ένα πρώτο, θεωρητικό επίπεδο, το μάθημα φωτίζει μεθοδολογικά ζητήματα της έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες, παράλληλα με ορισμένες πτυχές της φιλοσοφίας της επιστήμης. Στο πλαίσιο αυτό, οι θεματικές ενότητες περιλαμβάνουν: 

Φιλοσοφία, Επιστήμη, Κοινωνία – Εμπειρία, Λόγος, Γνώση – Εξήγηση και Κατανόηση – Θεωρία και Προσέγγιση – Επίπεδα Ανάλυσης – Εξαρτημένη και Ανεξάρτητη Μεταβλητή – 

 

Σ’ ένα δεύτερο, πρακτικό επίπεδο, το μάθημα διδάσκει τα επιμέρους στάδια συγγραφής μιας ατομικής επιστημονικής εργασίας εστιάζοντας στα ακόλουθα θέματα: δηλαδή επιλογή, έρευνα, συλλογή, ανάλυση και παρουσίαση:

Είδη Έρευνας και Επιλογή Γνωστικού Αντικειμένου – Εστίαση σε Ερευνητική Περιοχή και Διαπίστωση Ερευνητικού Προβλήματος – Επισκόπηση Βιβλιογραφίας – Συγκεκριμενοποίηση Ερευνητικού Ερωτήματος – Μέθοδοι Έρευνας – Τεχνικές Συλλογής Δεδομένων – Διαμόρφωση Πλαισίου Ανάλυσης – Επεξεργασία Δεδομένων – Διατύπωση Επιχειρήματος και Ανάπτυξη Επιχειρηματολογίας – Καταγραφή και Έλεγχος Ευρημάτων Έρευνας  – Συστήματα Παραπομπών και Αναφορών – Παρουσίαση Εργασίας – Λογοκλοπή – Επιστημονική Ηθική και Ακαδημαϊκή Δεοντολογία.

 

Ειδικότερα, η ανάπτυξη των θεματικών του μαθήματος σε 13 ενότητες διδασκαλίας αναλύονται στον παρακάτω πίνακα. Σημειώνεται ότι οι φοιτητές/τριες πληροφορούνται, μέσω του Προγράμματος Διδασκαλίας Μαθήματος και την ενημέρωση που γίνεται τόσο στην πρώτη συνάντηση διδασκαλίας όσο και τις ώρες γραφείου του διδάσκοντος, ότι: 

  1. η διδακτέα ύλη διαχέεται και στα τρία υποχρεωτικά εγχειρίδια, 

  2. πρέπει, ως μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και των επιδιωκόμενων μαθησιακών στόχων για την ανάπτυξη της ικανότητας που αφορά την αναζήτηση, συγκέντρωση και ιεράρχηση πληροφοριών και γνώσεων, να αναζητούν μόνοι/ες τους τις βιβλιογραφικές πηγές για τη συγγραφή της ατομικής επιστημονικής εργασίας και,

  3. οφείλουν, ως μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και των επιδιωκόμενων μαθησιακών στόχων για την ανάπτυξη της ικανότητας δημόσιας προφορικής παρουσίασης έρευνας και της διαχείρισης χρόνου, να παρουσιάσουν μέρος της ατομικής επιστημονικής εργασίας τους.  

Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης

1. Εισαγωγή: Γνωστικό Αντικείμενο και Τέμνουσες Προεκτάσεις

 

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PEDIS181&openDir=/5840693aew0v

2. Οντολογικά & Επιστημολογικά Προλεγόμενα της Έρευνας

 

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PEDIS181&openDir=/5840693aew0v

3. Στάδιο Πρώτο: Πεδίο, Αντικείμενο, Πρόβλημα (I)

 

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PEDIS181&openDir=/5840693aew0v  

4. Στάδιο Πρώτο: Πεδίο, Αντικείμενο, Πρόβλημα (II)

 

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PEDIS181&openDir=/5840693aew0v

5. Στάδιο Δεύτερο: Πλαίσιο Ανάλυσης (I)

 

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PEDIS181&openDir=/5840693aew0v  

6. Στάδιο Δεύτερο: Πλαίσιο Ανάλυσης (II)

 

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PEDIS181&openDir=/5840693aew0v  

7. Στάδιο Τρίτο: Μελέτη – Εκπόνηση Έρευνας (I)

 

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PEDIS181&openDir=/5840693aew0v  

8. Στάδιο Τρίτο: Μελέτη – Εκπόνηση Έρευνας (IΙ)

 

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PEDIS181&openDir=/5840693aew0v

9. Στάδιο Τέταρτο: Συγγραφή (I)

 

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PEDIS181&openDir=/5840693aew0v  

10. Στάδιο Τέταρτο: Συγγραφή (IΙ)

 

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PEDIS181&openDir=/5840693aew0v

11. Στάδιο Πέμπτο: Επιμέλεια (Ι) 

 

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PEDIS181&openDir=/5840693aew0v  

12. Στάδιο Πέμπτο: Επιμέλεια (ΙΙ) 

 

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PEDIS181&openDir=/5840693aew0v  

13. Επιστημονική Ηθική και Ακαδημαϊκή Δεοντολογία

 

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PEDIS181&openDir=/5840693aew0v
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:

Οι τρόποι αξιολόγησης που έχουν επιλεγεί αποβλέπουν στην επίτευξη των μαθησιακών στόχων του μαθήματος και, ειδικότερα, την ανάπτυξη τριών βασικών δεξιοτήτων: α) αυτοδύναμη έρευνα και ανάλυση γνώσης, β) χρήση γραπτού λόγου και γ) χρήση προφορικού λόγου

Τέστ 1 Εβδομάδα 6: απροειδοποίητο για έλεγχο γνώσεων
Τέστ 2 Εβδομάδα 10: απροειδοποίητο για έλεγχο γνώσεων
Ατομική Εργασία Παρουσίαση και Γραπτή Υποβολή Σχεδίου Πρότασης Εργασίας
Ατομική Έκθεση Παρουσίαση και Γραπτή Υποβολή Δομής Επιστημονικού Άρθρου
Περίληψη Επιστημονικού Άρθρου Το άρθρο είναι αγγλόγλωσσο και είναι μέρος της γραπτής προετοιμασίας για την Ατομική Έκθεση

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

Το μάθημα παραδίδεται με διαλέξεις και σεμινάρια. Οι διαλέξεις, που στηρίζονται στη συμμετοχική διδασκαλία και τη διαλογική συζήτηση, παρουσιάζουν τις θεματικές ενότητες σχετικά με τη μεθοδολογία της έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες προσπαθώντας να δομήσουν τα στάδια εκπόνησης μίας επιστημονικής εργασίας. Τα σεμινάρια εστιάζουν στην περαιτέρω ανάλυση και εξειδίκευση της ύλης των Διαλέξεων με τη διαδραστική μορφή ερωτήσεων – απαντήσεων και αποσαφηνίσεων, όπως και την προετοιμασία και την παρουσίαση ασκήσεων και εργασιών. Παράλληλα, έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη ικανοτήτων χρήσης τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας για την οργάνωση και διεξαγωγή της έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες, καθώς και στην αποφυγή της λογοκλοπής (αντιγραφής). 

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

Η οργάνωση και η διδασκαλία του μαθήματος αξιοποιούν εκτεταμένα ΤΠΕ. Ειδικότερα, σχεδόν το σύνολο του έντυπου υλικού του μαθήματος (π.χ. πρόγραμμα διδασκαλίας, ανακοινώσεις, υποβολή εργασιών, σημειώσεις) αναρτάται και κοινοποιείται μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής e-Class (http://eclass.uop.gr/), όπως και στοιχεία ενημέρωσης και αλληλογραφίας με τους/ις φοιτητές/ριες. Παρομοίως, η καταχώρηση της βαθμολογίας πραγματοποιείται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας ClassWeb (https://e-secretary.uop.gr/classweb/). Οι διαλέξεις του μαθήματος και οι εργασίες των φοιτητών παρουσιάζονται, συνήθως, με τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και μηχάνημα προβολής εικόνων.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

13 Εβδ. x 3 ώρες = 

39 ώρες

Ατομική Εργασία με Παρουσίαση 

(2 έως 5 χιλ. λέξεις)

(6 Εβδ. x 3 ώρες x 1,5) + 3 ώρες = 27 + 3 = 

30 ώρες

Ατομική Έκθεση με Παρουσίαση               (έως 2 χιλ. λέξεις)

(3 Εβδ. x 3 ώρες x 1,5) + 3 ώρες = 13,5 + 3 =  

 16,5 ώρες 

 Περίληψη Επιστημονικού Άρθρου

 

3 Εβδ. x 3 ώρες x 1,5 =   

 13,5 ώρες

Τέστ

3 Εβδ. x 3 ώρες x 1,5 =  13,5 ώρες

Τέστ

3 Εβδ. x 3 ώρες x 1,5 =   13,5 ώρες

Σύνολο Μαθήματος 

126 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ 

Η αξιολόγηση γίνεται στην ελληνική γλώσσα και καθορίζεται με βάση βαθμολόγησης την κλίμακα από μηδέν (0) έως δέκα (10). 

Η Ατομική Έκθεση με Παρουσίαση, η Περίληψη Επιστημονικού Άρθρου και τα δύο Τεστ είναι προαπαιτούμενα για την αξιολόγηση. Η τελική βαθμολογία διαμορφώνεται από την Ατομική Γραπτή Εργασία. 

Κατ’ εξαίρεση για τους φοιτητές Erasmus η αξιολόγηση γίνεται στην αγγλική γλώσσα με ίδια βάση βαθμολόγησης, την κλίμακα από μηδέν (0) έως δέκα (10). 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Υποχρεωτικά Εγχειρίδια:

1. Κλεομένης Σ. Κουτσούκης, Απολλώνιοι και Διονυσιακοί στην Κοινωνική Έρευνα. Εισαγωγή στη Θεωρία και Πρακτική της Μεθοδολογίας. Ο Σχεδιασμός της Εμπειρικής Έρευνας με Οδηγό και Υποδείγματα (Αθήνα: Παπαζήσης, 2002).

2. VLowndesDMarsch, & GStoker (επιμ.), Θεωρία και Μέθοδοι της Πολιτικής Επιστήμης (Αθήνα: Πεδίο, 2020).

3. Γιάννης Κάλλας, Θεωρία, Μεθοδολογία και Ερευνητικές Υποδομές στις Κοινωνικές Επιστήμες (Αθήνα: Κριτική, 2015).

4. Αικατερίνη Βενιακάκη & Μαρία Γεωργιάδη, Συγγραφή Επιστημονικής Εργασίας στις Κοινωνικές & Ανθρωπιστικές Επιστήμες. Ένας Πρακτικός Οδηγός (Αθήνα: Gutenberg, 2021).

 

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

Παναγιώτης Λιαργκόβας, Ζαχαριάς Δερμάτης & Δημήτριος Κομνηνός, Μεθοδολογία της Έρευνας και Συγγραφή Επιστημονικών Εργασιών (Αθήνα: Τζιόλα, 2018).

Andrew Heywood, Βασικές Έννοιες της Πολιτικής Επιστήμης και των Διεθνών Σχέσεων (Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο, 2018).

Δημήτρης Ν. Χρυσοχόου, Γνωρίζοντας τον Κοινωνικό Κόσμο. Ορίζουσες ως Ορίζοντες Διεννόησης (Αθήνα: Ι. Σιδέρης, 2017).

Κώστας Ζαφειρόπουλος, Πως Γίνεται μια Επιστημονική Εργασία; Επιστημονική Έρευνα και Συγγραφή Εργασιών, 2η έκδ. (Αθήνα: Κριτική, 2015).

Rainer SchnellPaul BHillElke Esser, Μέθοδοι Εμπειρικής Κοινωνικής Έρευνας (Αθήνα: Προπομπός, 2014).

Earl Babbie, Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα (Αθήνα: Κριτική, 2011).

Πάνος Καζάκος, Εξηγώντας της Κοινωνία. Μια Εισαγωγή σε Μεθόδους και Τεχνικές (Αθήνα: Πατάκης, 2006).

Stephen van Evera, Εισαγωγή στη Μεθοδολογία της Πολιτικής Επιστήμης, 4η έκδοση (Αθήνα: Ποιότητα, 2005).

Πέτρου Α. Γέμτου, Μεθοδολογία των Κοινωνικών Επιστημών, 4η διευρυμένη έκδοση, Τόμοι 1 & 2 (Αθήνα: Παπαζήσης, 2004). 

Χρήστος Θεοφιλίδης, Η Συγγραφή Επιστημονικής Εργασίας. Από τη Θεωρία στην Πράξη, 12η έκδοση (Αθήνα: Δαρδάνος, 2002).

David Marsh & Gerry Stoker (επιμ.), Theory and Methods in Political Science, 2η έκδοση (New York: Palgrave Macmillan, 2002). 

Keith HowardJohn ASharp, Η Επιστημονική Μελέτη. Οδηγός Σχεδιασμού και Διαχείρισης Πανεπιστημιακών Ερευνητικών Εργασιών (Αθήνα: Gutenberg, 2001).

 

Βασική Βιβλιογραφία:

Γιώργος Τσιώλης, Μέθοδοι και Τεχνικές Ανάλυσης στην Ποιοτική Κοινωνική Έρευνα (Αθήνα: Κριτική, 2014).

Μιχάλης Πετράκης, Η Σύνταξη της Πτυχιακής Διατριβής, 2η εκδ. (Αθήνα: Αθ. Σταμούλης, 2014).

Δημήτρης Ν. Χρυσοχόου, Ο Λόγος των Κοινωνικών Επιστημών. Μια Εισαγωγική Πλοήγηση (Αθήνα: Ι. Σιδέρης, 2013).

Hans Morgenthau, Επιστήμη και Πολιτική της Ισχύος (Αθήνα: Τουρίκης, 2011).

Γιώργος Ρουσόπουλος, Η Φιλοσοφία της Επιστήμης. Μια Επιτομή (Αθήνα: Liberal Books, 2011).

Κορνήλιος Καστοριάδης, Φιλοσοφία και Επιστήμη. Ένας Διάλογος με το Γεώργιο Λ. Ευαγγελόπουλο (Αθήνα: Ευρασία, 2011).

Γιάννης Ν. Υφαντόπουλος & Κυριακή Ε. Νικολαϊδου, Η Στατιστική στην Κοινωνική Έρευνα (Αθήνα: Gutenberg, 2008).

Σκεύος Παπαϊωάννου (επιμ.), Ζητήματα Θεωρίας και Μεθόδου των Κοινωνικών Επιστημών (Αθήνα: Κριτική, 2007).

Colin Robson, Η Έρευνα του Πραγματικού Κόσμου. Ένα Μέσον για Κοινωνικούς Επιστήμονες και Επαγγελματίες Ερευνητές (Αθήνα: Gutenberg, 2007). 

David JBartholomewFiona SteeleIrini MoustakiJane IGalbraith, Ανάλυση Μολυμεταβλητών Δεδομένων για Κοινωνικές Επιστήμες (Αθήνα: Επίκεντρο, 2007).

Madeleine Grawitz, Μέθοδοι των Κοινωνικών Επιστημών (Αθήνα: Οδυσσέας, 2006).

Martin Hollis, Φιλοσοφία των Κοινωνικών Επιστημών (Αθήνα: Κριτική, 2005).

Μάγδα Κ. Ψαρρού & Κώστας Ζαφειρόπουλος, Επιστημονική Έρευνα. Θεωρία και Εφαρμογές στις Κοινωνικές Επιστήμες (Αθήνα: Τυπωθήτω Γιώργος Δαρδάνος, 2004).

Αλέξανδρος Α. Χρύσης, Φιλοσοφία της Ιστορίας. Εισαγωγικές Προσεγγίσεις από τους Αρχαίους στον Marx (Αθήνα: Κριτική, 2004).

Claude Javeau, Η Έρευνα με Ερωτηματολόγιο. Το Εγχειρίδιο του Καλού Ερευνητή (Αθήνα: Τυπωθήτω, 1996).

Ι. Ε. Μανωλεδάκης, Εισαγωγή στην Επιστήμη (Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής, 1995).

Πέτρος Α. Γέμτος, Οι Κοινωνικές Επιστήμες. Μια Εισαγωγή (Αθήνα: Τυπωθήτω Γιώργος Δαρδάνος, 1995).

Γεράσιμος Κουζέλης (επιμ.), Κείμενα Επιστημολογίας (Αθήνα: νήσος, 1993).

Maurice Duverger, Μέθοδοι Κοινωνικών Επιστημών (Αθήνα: ΕΚΚΕ, 1990).

 

Διαδικτυακοί Τόποι:

Στα περισσότερα διεθνή περιοδικά και εκδόσεις, που είναι σχετικές με τα γνωστικά αντικείμενα και τα επιμέρους ερευνητικά πεδία της Πολιτικής Επιστήμης και των Διεθνών Σχέσεων, παρέχεται ελεύθερα με την απόκτηση σχετικού κωδικού από τη Διεύθυνση Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου η πρόσβαση μέσω είτε των ηλεκτρονικών συνδρομών του  Πανεπιστημίου (http://www.uop.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=127&Itemid=292) είτε του Hellenic Academic Library Network (http://www.heal-link.gr/).

Οι κύριες μηχανές αναζήτησης βιβλιογραφίας και επιστημονικών δεδομένων είναι το Google (http://scholar.google.com) και το Citizen Compendium (http://en.citizendium.org/wiki/Welcome_to_Citizendium).

Ευρύτερα γνωστές ηλεκτρονικές διευθύνσεις ειδικευμένες στην καταγραφή πηγών πληροφοριών και στατιστικών στοιχείων σχετικών με την έρευνα των κοινωνικών επιστημών είναι:   

  • Web Sources for Study and Research Around the World:

http://www.intute.ac.uk/socialsciences/

  • Social Science Research Network:

http://www.ssrn.com/

  • The World Factbook:

                        https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/

  • Gateway to Countries and Regions:

http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/COUNTRIES/0,,pagePK:180619~theSitePK:136917,00.html

  • Political Resources Around the World (countries, governments, parties, media, organizations):

                        http://www.politicalresources.net/

  • Web Sources for Politics and Governments Around the World:

http://www.politicsresources.net/

Χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με την έρευνα και τη συγγραφή εργασιών περιλαμβάνει η ιστοσελίδα http://www.dianahacker.com/resdoc/.

 

Βιβλιοθήκες:

 

Οι φοιτητές/τριες συνιστάται να συμβουλεύονται συστηματικά τη βιβλιοθήκη του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. 

Παράλληλα, οι φοιτητές/τριες έχουν τη δυνατότητα να επισκέπτονται και να συμβουλεύονται τις βιβλιοθήκες που εδρεύουν στην Αθήνα και οι οποίες διαθέτουν αξιόλογες συλλογές τόμων βιβλίων και περιοδικών ειδικευμένων στις διεθνείς σχέσεις. Από αυτές, συνιστάται να επισκεφτείτε άμεσα τις ακόλουθες:

  • Εθνική Βιβλιοθήκη (Πανεπιστημίου 32),

  • Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων (Σύνταγμα),

  • Γεννάδειος Βιβλιοθήκη (Σουηδίας 61, Κολωνάκι),

  • Βιβλιοθήκη του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ, Μεσογείων 14-18).

Επίσης, οι φοιτητές/τριες έχουν πρόσβαση στην ηλεκτρονική πύλη Ζέφυρος με τις ελληνικές ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες: http://www.zephyr.libh.uoc.gr.

 

Εξίσου εφικτή είναι η πρόσβαση στις ακόλουθες ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες στο διαδίκτυο: 

  • Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης

            http://www.ekt.gr

  • Ινστιτούτο Ερευνών Δημόκριτος

            http://www.lib.demokritos

  • Ευγενίδειο Ίδρυμα

            http://www.lib.eugenfound.edu.gr/gr/libframesgr.html

  • Παιδαγωγικό Ίδρυμα

            http://www.pi-schools/library/pi-lib/elec-lib.htm

 

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS (ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ)

https://eclass.uop.gr/modules/auth/opencourses.php?fc=261